czwartek, 21 listopada 2019

Crosscarpatia-tour [4-bis.2]






Użgorod - Horiany, rotunda romańska z XII w. p.w. św. Anny, freski we wnętrzu, scena: "Pokłon Trzech Króli"; wrzesień 2003 r.; skan z kolorowego diapozytywu; aparat: Pentax MG.



Dalszy ciąg notatek z dziennika podróży:

Dojechałem do obiektu marszrutką po południu (podróżowanie tym rodzajem transportu na wschodzie jest tematem na osobną opowieść). Był bardzo upalny i słoneczny dzień. Gdy udało mi się wejść do środka, zobaczyłem freski utrzymane w jednorodnej tonacji kolorystycznej, z dużą ilością odcieni brązów, żółci i ugrów. Jednakże, dzięki niecodziennemu światłu, które po południu intensywnie wdzierało się do kaplicy (obecnie stanowi ona prezbiterium kościoła), ukazały się one w całej swej złocistej świetlistości, bliskiej wczesnobizantyjskiemu przepychowi, który został mistycznie pobudzony przez wibrujące promienie światła.




Użgorod - Horiany, rotunda romańska z XII w. p.w. św. Anny, sceny: "Ostatnia Wieczerza" oraz "Ukrzyżowanie"; wrzesień 2003 r.; skan z kolorowego diapozytywu; aparat: Pentax MG.




Widok na polichromie w prezbiterium kaplicy, ujęcie tego obiektu wykorzystane w publikacji z okresu dwudziestolecia międzywojennego - Bohumil Varousek, CÍRKEVNÍ PAMÁTKY NA PODKARPATSKÉ RUSI, Praha 1929.





Widok z nawy kościoła w kierunku prezbiterium, ujęcie tego obiektu wykorzystane w publikacji z okresu dwudziestolecia międzywojennego - Bohumil Varousek, CÍRKEVNÍ PAMÁTKY NA PODKARPATSKÉ RUSI, Praha 1929.






















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz